jezelf omarmen

Omarm jezelf

Chi Kung oefening voor het openen van het hart.

Basis

Ga staan met je voeten op heupbreedte, de knieƫn licht gebogen.
Omarm jezelf door de handen met de armen kruislings over elkaar op je schouders te leggen. Voel even hoe dit is om jezelf zo vast te houden.

Beweging

Blijf jezelf omarmen en draai met je romp naar rechts, heupen blijven naar voren gericht. Rechts aangekomen buig je rustig voorover, laat jezelf zwaar hangen en je draait langzaam voorlangs naar links en komt dan weer overeind. De heupen nog steeds naar voren, de romp naar links.

Strek je linkerarm met een uitreikend gebaar schuin omhoog naar links achter, kijk over je schouder mee en houd je andere hand op je hartstreek.

Beleef het uitreiken van het gebaar en ervaar daarna ook hoe je met deze hand kunt geven, maar ook ontvangen.

Breng je hand weer terug naar de schouder in de omarming terwijl je je romp naar voren draait in uitgangspositie. Voel even hoe het is om jezelf vast te houden.

Beweging tegengestelde richting

Deze beweging ga je nog een keer maken, maar dan vanuit links. Doe dit langzaam en voel je lichaam, draai de romp naar links, buig voorover, even zwaar hangen, voorlangs bewegen naar rechts, en kom daar weer omhoog. Strek nu je rechterarm en hand uitreikend naar rechtsachter, kijk de hand na en houd je linkerhand op de hartstreek. Stel je het geven voor en vervolgens het ontvangen. Breng je hand weer terug op je schouder en kom in uitgangspositie met de armen gekruist. Voel even na hoe het is om jezelf zo vast te houden.

Herhaal

Deze oefening kun je zo je wil een paar keer herhalen. Ik begin er zelf elke dag mee om me even bewust te zijn van mijzelf, mezelf vast te houden, zodat ik ook stevig en mild de dag in kan gaan en er te kunnen zijn voor mezelf en anderen.

Bron: Dirk Oelibrandt, Meridiaan Chi Kung.